Uacceptable PISA-placeringer Uacceptabelt at en årelang stigning i udgifterne til folkeskolen munder ud i endnu dårligere placering for danske skoleelever, mener DA. Den nye store PISA-undersøgelse fra OECD viser, at danske skoleelever er sakket endnu længere tilbage i det internationale felt - både når det gælder læsning, matematik og naturfag.

Når det gælder læsning, rykker danske skoleelever fra en 16. til en 19. plads ud af de 41 OECD-lande. I matematik falder de danske elever fra en 12. til en 15. plads - og i naturfag falder de fra en 22. til 31. plads.

Samtidig viser undersøgelsen, at 17 pct. af de danske elever forlader skolen med så ringe færdigheder, at de ikke kan gennemføre en uddannelse bagefter.

En DA-undersøgelse har netop vist, at udgifterne i folkeskolen er steget med 15 mia. kr. de seneste 10 år - og at udgifterne pr. elev til selve undervisningen er steget med 15 pct. i perioden.

For et par måneder siden viste en anden DA-undersøgelse, at elever fra de dyreste skoler ikke klarer bedre end elever fra billigere skoler.
Direktør i DA, Henrik Bach Mortensen, siger:

"Det er uacceptabelt, at det her er udbyttet af at have verdens dyreste folkeskole. Vi kan på ingen måde være tjent med, at 17. pct. af eleverne efterlades uden færdigheder til at tage en uddannelse efter folkeskolen. Det giver Danmark meget dårlige vilkår i konkurrencen om at uddanne den bedste arbejdskraft. Det kan blive dyrt for samfundet på længere sigt.

DA's nye undersøgelse viser, at elever fra de dyreste skoler ikke klarer sig bedre end andre - så det burde efterhånden være klart for alle, at flere penge ikke i sig selv løser problemerne. Det her skærper behovet for evaluering af eleverne, og ikke mindst den undervisning de får.

Det var allerede i 1994 - et helt skoleforløb siden - at vi første gang hørte om danske elevers ringe læsefærdigheder. De sidste år er der sket nogle opstramninger i loven, men kommunerne har også et stort ansvar. Kommunernes Landsforening har derfor krav på opbakning til at "slagte de hellige køer", som de netop har udtalt til Ritzau.

Det er ikke nok at gøre mere for de mindste elever. Vi må også gøre mere for de elever, der i dag er midt i deres skoleforløb. Samfundet kan ikke tillade sig at tabe en hel eller halv generation af elever på gulvet".
Uddannelse
6. december 2004
KONTAKT
LÆS MERE
Stadigt dyrere folkeskole uden resultateDyre folkeskoler er ikke bedst