Fejl at vende ryggen til PISA

Det er en falliterklæring at Undervisningsministeriet ikke længere vil bruge OECD’s PISA-undersøgelse til at sammenligne Danmark direkte med andre OECD-lande, mener DA. Effektmålinger er vejen til øget produktivitet og konkurrenceevne i den offentlige sektor.

OECD’s såkaldte PISA 2012-undersøgelse, der tester 15-åriges faglige kundskaber i naturvidenskab, læsning og matematik - offentliggøres på tirsdag.

Undersøgelsens statistiske validitet har været kritiseret af danske forskere. Den kritik er dog tilbagevist af både OECD og internationale statistiske eksperter.

På trods af dette har Undervisningsministeriet besluttet ikke at offentliggøre Danmarks præcise placering på den internationale rangliste.

Henrik Bach Mortensen, direktør:

”Undervisningsministeriets beslutning om at vende OECD’s PISA-undersøgelse ryggen er uforståelig og forkert. PISA har været en medvirkende faktor til, at vi langt om længe har fået sat kvaliteten af den danske folkeskole på dagordenen, hvilket i den grad var påkrævet.

Beslutningen er i direkte modstrid med regeringens målsætninger om at skabe en mere produktiv og konkurrencedygtig økonomi. Det lader sig ikke gøre, hvis vi ikke ved, om vi flytter skoleeleverne fagligt, og samtidig måler os mod de lande, som er bedst til at uddanne unge.

Det er stadig omkring en femtedel af de unge, der forlader folkeskolen, der ikke læser og regner godt nok til at tage en ungdomsuddannelse. PISA-testen leverer et helt uundværligt grundlag for at vurdere folkeskolen. Det må ikke gå tabt.”

Mere viden

PISA-undersøgelsen sammenligner skoleelevers resultater i OECD-landene. Hensigten er at teste, hvor gode 15-årige er til at bruge deres faglige kunnen.

I den seneste - PISA 2009 - blev Danmark nummer 19 ud af 33 lande i naturfag, 18 i læsning og 12 i matematik.

PISA 2012 bliver offentliggjort på tirsdag.

Uddannelse
30. november 2013
KONTAKT
LÆS MERE
Mere viden
LINKS
Undervisning­sministeriets pressemeddelelse