Beskæftigelse

Stor variation i tilkendelser af førtidspension på tværs af kommuner

DA Analyse

Variationen i tildeling af førtidspension på tværs af kommuner – selv når der tages højde for socioøkonomiske forskelle – er ganske betydelig. Det er svært at forklare den store variation, når reglerne for tildeling af førtidspension er de samme i hele landet.

Selvom reglerne for førtidspension er ens for alle kommuner, så er der meget store kommunale forskelle i forhold til, hvor mange førtidspensioner den enkelte kommune tilkender – og det gælder selvom der tages højde for kommunernes sociale og økonomiske udfordringer.

Figur 1 viser de 10 kommuner, hvor forskellen i 2024 er størst mellem deres placering i forhold til tilkendelser af førtidspension og det socioøkonomiske indeks (se boks 1 for definitioner).

Gribskov kommune har her landets tredjehøjeste rate af tilkendelser af førtidspensioner pr. 1.000 indbyggere i alderen 18-66 år. Men samtidig har kommunen relativt færre socioøkonomiske
udfordringer end de fleste andre kommuner med en 75. plads ud af landets 98 kommuner. I lyset af kommunens socioøkonomiske situation placerer Gribskov sig dermed dårligst blandt kommunerne ved tilkendelser af førtidspension.

Omvendt har Guldborgsund Kommune relativt mange socioøkonomiske udfordringer med en 5. plads på landsplan, men her er det tankevækkende, at Guldborgsund tilkender samtidig færre førtidspensioner per 1.000 indbyggere end Gribskov.

 

Kommunernes socioøkonomi hænger ikke klart sammen med førtidspensioner

Der er logisk set kommunale forskelle i forhold til tilbud og serviceniveau, da det er et grundlæggende element i det kommunale selvstyre i Danmark. Men på nogle områder er der forskelle mellem kommunerne, som er svære at begrunde med det kommunale selvstyre.

To kommuner med samme vilkår bør derfor også have ca. samme mønster for tilkendelse af
førtidspension, da det faglige grundlag for tildelingen burde være det samme i hele landet. Det er dog svært at finde en sammenhæng mellem de enkelte kommunernes sociale og økonomiske udfordringer og tildelinger af førtidspension i kommunen.

På landsplan er det kun 35 kommuner, som i 2024 har ca. samme placering (+/-10) i forhold til socioøkonomiske udfordringer og tildeling af førtidspension. For resten af kommunerne er der ret
store – og visse steder meget store – forskelle i placeringerne, jf. figur 2.

 

Boks 1. Sådan har vi gjort

For at tage højde for forskelle i kommunernes vilkår anvendes Socioøkonomiske Indeks fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets De Kommunale Nøgletal. Indekset anvendes i forbindelse med de årlige beregninger af udligning og generelle tilskud til kommunerne.

Indekset måler kommunens relative udgiftsbehov i forhold til andre kommuner på basis af en række socioøkonomiske kriterier, der indgår med forskellig vægt i beregningen. Det er kriterier som f.eks. 'Antal 20-59-årige uden beskæftigelse' og 'Antal psykiatriske patienter'. Den præcise definition kan findes i Indenrigs- og Sundhedsministeriets publikation
'Kommunal Udligning og Generelle Tilskud 2008', side 40. En værdi over 1 betyder, at kommunen har et større udgiftsbehov relativt til gennemsnittet af kommunerne, imens en værdi lavere end 1 betyder et lavere udgiftsbehov relativt til gennemsnittet.

Landkortet i figur 2 viser fordelingen af kommuner i Danmark i forhold til forskellen mellem årlige tilkendelser af førtidspension pr. 1000 indbyggere i alderen 18-66 år (1 = flest tilkendelser pr. indbygger) og deres værdi på det socioøkonomiske indeks (1 = størst relativt udgiftsbehov i forhold til andre kommuner). Kommuner markeret med rød har flere tilkendelser end forventet ud fra deres socioøkonomiske vilkår, mens kommuner markeret med blå har færre tilkendelser end forventet.

Tilsammen tildelte kommunerne knap 22.300 førtidspensioner i 2024, i alt svarende til ca.
6,0 tilkendelser pr. 1.000 indbyggere i alderen 18-66 år.

Kilde: Indenrigs- og Sundhedsministeriet – De Kommunale Nøgletal: De Kommunale Nøgletal - Alle nøgletallenes definitioner

Alle tal er for 2024.

Læs mere om

BESKÆFTIGELSE