Bedre udskoling vil give flere faglærte

Uddannelse og kompetencer

Bedre udskoling vil give flere faglærte

Artikel

Vi skal have flere faglærte, derfor må langt flere unge vælge en erhvervsuddannelse. Det kræver større kendskab til erhvervsuddannelserne, for eksempel gennem en øget praksisfaglighed i udskolingen – og meget gerne endnu tidligere.

I dag søger 19,4 procent af elever en erhvervsuddannelse efter grundskolen. Det er væsentligt under den politiske målsætning om, at hver fjerde unge i 2020 skal søge ind på en erhvervsuddannelse. Samtidig står Danmark til at mangle faglærte i fremtiden – rigtig mange endda. Fremskrivninger siger omkring 60.000 faglærte i 2025.

Det skader virksomhedernes konkurrenceevne, og virksomhederne må takke nej til ordrer, der kan skabe nye job i Danmark, hvis ikke vi lykkes med at få uddannet tilstrækkeligt med faglærte. Det kan koste Danmark milliarder og sætte vores velstand og velfærd under pres.

Mere praksisfaglighed i udskoling

En god del af både problemet og dets løsningen finder vi i folkeskolens udskoling (folkeskolens 7., 8. og 9. klassetrin), hvor det halter med at vise de unge, at uddannelsespaletten rent faktisk indeholder mere end de gymnasiale uddannelser. Der er behov for, at de unge får et bedre kendskab til erhvervsuddannelsernes muligheder, blandt andet ved at vi får mere praksisfaglighed ind i udskolingen og gerne tidligere.

Et godt sted at starte er at styrke samarbejdet mellem skoler og virksomheder.  Virksomheder såvel som erhvervsskoler skal være en del af undervisningen i folkeskolen, og alle elever skal i deres skoletid prøve at gennemføre projekter eller dele af fag på eller i samarbejde med en erhvervsskole eller en virksomhed.

Herudover er der også behov for at styrke lærernes viden om erhvervsuddannelserne. Vi ved, at lærerne har størst kendskab til gymnasierne, og det smitter naturligvis af på både undervisning og deres drøftelser med eleverne om de forskellige ungdomsuddannelser. I en undersøgelse gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i 2015 svarer 60 pct. af de adspurgte lærere, at deres undervisning i høj grad forbereder eleverne til at starte på en almengymnasial ungdomsuddannelse. Kun 14 pct. af lærerne vurderer, at deres undervisning i høj grad forbereder til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Det er et alt, alt for skævt billede.

En del af løsningen ligger i lærernes egen uddannelse og efteruddannelse, hvor vi bør indføre udvekslingsordninger mellem folkeskolelærere og erhvervsskolelærere, ligesom praktik på erhvervsskolerne burde blive en obligatorisk del af læreruddannelsen.

10. klasse som starten på en ungdomsuddannelse

Derudover er der også behov for en grundlæggende ny tilgang til 10. klasse. Som det ser ud i dag, fungerer 10. klasse mest som en forlængelse af folkeskolen. Den tilgang skal vendes på hovedet, så 10. klasse knyttes til ungdomsuddannelserne i stedet for folkeskolen. Det skal ikke være en forlængelse af folkeskolen – det skal være en forberedelse til ungdomsuddannelserne.

Læs mere om

UDDANNELSE OG KOMPETENCER