
Uddannelse og kompetencer
Et ambitiøst offentligt efteruddannelsessystem er nødvendigt for Danmark
19. juni 2023
Debatindlæg
Tiden er ved at løbe fra det offentlige VEU-system. Skal vi i fremtiden have et brugbart system, der kan sikre medarbejdere til den grønne og digitale omstilling, så er der brug for en modernisering af systemet og større driftssikkerhed.
Af Jannik Bay, uddannelses- og integrationschef i Dansk Arbejdsgiverforening, Signe Tychsen Philip, underdirektør i Dansk Industri, Stine Pilegaard Jespersen, underdirektør i Dansk Erhverv og Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Arbejdsmarkedet er konstant under udvikling. Det stiller betydelige krav til fleksibilitet og handling hos virksomheder og medarbejdere. Samtidig står vi midt i store samfundsmæssige ambitioner om hurtigt at omstille Danmark, så vi i højere grad får et bæredygtigt og teknologisk førende samfund. En velfungerende voksen- og efteruddannelsesindsats er nødvendigt som katalysator – og accelerator – for den grønne og digitale omstilling, hvor virksomheder og medarbejdere har brug for adgang til opkvalificering.
Derfor er der også behov for et solidt videre- og efteruddannelsessystem (VEU-system), der kan sikre medarbejderne de rette kompetencer. Både til nutidens og fremtidens arbejdsmarked. Men systemet står over for flere store udfordringer.
Arbejdsmarkedsuddannelserne løfter vigtige opgaver
VEU-systemet – og herunder særligt arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) – spiller i dag en central rolle i forhold til at sikre kompetent arbejdskraft til arbejdsmarkedet. Det kan være faglærte medarbejdere, der er langt inde i arbejdslivet og har brug for grøn eller digital opkvalificering. Eller dem, som for en tid har mistet fodfæstet på arbejdsmarkedet. Eller den gruppe af medarbejdere, der er i gang med deres første skridt ind på arbejdsmarkedet.
Samtidig fungerer AMU også som en vigtig katalysator i forhold til at sikre kvalificerede medarbejdere til de brancher og jobfunktioner, hvor der ikke eksisterer formelle uddannelser til. Det kan fx være indenfor stilladsarbejde, asfaltarbejde eller som maskinfører.
Men systemet er under pres. Skal det offentlige VEU- og AMU-system fortsat kunne levere til disse opgaver i fremtiden, er der brug for at investere og nytænke systemet, så der sikres et moderne og fleksibelt system med kurser af høj kvalitet.
Med forårets overenskomstaftaler har arbejdsmarkedets parter taget en række skridt for at styrke rammerne for efteruddannelse. Men det kan ikke stå alene. Derfor må regeringen også komme på banen, hvis man politisk vil gøre alvor af ordene om styrket livslang læring og en arbejdsstyrke gearet til en grøn og digital fremtid.
Behov for modernisering
Udfordringen er nemlig dén, at tiden er ved at løbe fra det offentlige VEU-system.
Reformkommissionen har dokumenteret, at to tredjedele af al kompetenceudvikling i dag sker udenfor det offentlige efteruddannelsessystem.
Skal vi i fremtiden have et brugbart offentligt VEU- og AMU-system, er der behov for en modernisering af systemet og større driftssikkerhed.
I løbet af de seneste 10 år er andelen af annoncerede AMU-hold, der aflyses trods tilmeldte til kurset, mere end fordoblet, så det i dag er mere end en tredjedel af kurserne, der aflyses. Og så bliver det svært for virksomhederne og deres medarbejdere at vide, om de kan få dækket deres behov for opkvalificering gennem de offentlige tilbud.
Der er også behov for at udnytte mulighederne for digital læring, hvor AMU halter bagefter andre områder. Digitale læringsformer indebærer et kæmpe potentiale, så kurserne kan blive fremtidssikrede, motiverende og ikke mindst kan tilpasses den enkeltes behov.
Skal VEU- og AMU-systemet fortsat kunne løse de vigtige samfundsopgaver, er der kort sagt behov for en modernisering af systemet. Det kræver både investeringer og politisk vilje til at ændre på status quo.
Derfor ser vi frem til de kommende trepartsforhandlinger om VEU. Det er vores håb, at regeringen er klar til at løbe med samme stafet og sikre den nødvendige politiske og økonomiske prioritering, der ligger i at føre VEU-systemet ind i en ny grøn, digital og teknologisk fremtid.
Debatindlæg bragt i Altinget den 19. juni 2023.