Uddannelse og kompetencer

Ekspertgruppen om epx har leveret et solidt stykke arbejde

Pressemeddelelse

DA roser ekspertgruppens anbefalinger til epx for at styrke balancen mellem teori og praksis. Med gørelyst som omdrejningspunkt og tydelige faglige grene kan den nye uddannelse blive et attraktivt gymnasialt valg, der åbner mange døre for unge.

Ekspertgruppen for indhold på epx har netop offentliggjort sine anbefalinger til indholdet i den nye toårige erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse (epx), der skal åbne i 2030. 

DA’s uddannelses- og integrationschef, Jannik Bay, ser gode perspektiver i ekspertgruppens anbefalinger:

- Jeg vil gerne kvittere for ekspertgruppens arbejde. Det er ikke en nem opgave på et halvt år at skulle udvikle en helt ny uddannelse, der skal kunne stå i egen ret og blive et attraktivt tilvalg for mange unge. Jeg synes, at ekspertgruppen kommer med et meget kvalificeret bud, hvor der er tænkt i, hvordan epx kan tilbyde en mere alsidig og varieret gymnasial undervisning, end gymnasiet kan i dag.

DA har længe efterspurgt en bedre balance mellem teori og praksis i uddannelsessystemet. Det møder derfor ros fra DA, at ekspertgruppen lægger op til, at epx skal bygge på en mere nuanceret tilgang til dannelse og have ”gørelyst” som omdrejningspunkt i både undervisning og prøver. Dermed nytænker ekspertgruppen, hvordan teori og praksis kan kombineres, og hvordan almen dannelse også kan rumme praktiske færdigheder og praksisfaglighed.

Ekspertgruppen lægger op til, at epx skal indeholde en blanding af kendte og nye fag. Uddannelsen skal have fire grene i form af 'Håndværk, resurser og design', 'Business og innovation', 'Natur, teknologi og forbrug' samt 'Samfund, sikkerhed og sundhed'. De skal indeholde fag, der er fælles for grenene, samt grenfag, som vil udgøre en større del af undervisningen end studieretningerne på stx, og derudover vil der være mulighed for valgfag.

- Det er godt med relativt få grene med en tydelig identitet, og det er positivt, at ekspertgruppen understreger, at de ”almene” fag skal tage farve af den gren, som eleven går på, så vi netop får en uddannelse, hvor teori og praksis går hånd i hånd. Samtidig er det vigtigt, at gørelyst ikke isoleres til grenfag og valgfag, men bliver gennemgående i hele uddannelsen, lyder det fra Jannik Bay.

Det er i anbefalingerne tydeligt, at epx ikke skal være en forskole til bestemte uddannelser, men at den toårige epx skal åbne mange døre og være med til at afklare eleverne. Dette fokus møder opbakning fra Jannik Bay:

- For at uddannelsen kan blive et attraktivt tilbud, er det afgørende, at epx åbner mange døre. Epx skal være en gymnasial uddannelse, hvor gørelyst og verden uden for skolen er tydeligt integreret i undervisningen, og hvor eleverne får afklaring af de videre muligheder i uddannelse og job. I dag er der for mange studenter, der ikke kommer videre med en erhvervskompetencegivende uddannelse. Det kan epx være med til at rette op på.

Efter nytår skal ekspertgruppens anbefalinger danne grundlag for politiske forhandlinger, hvor indholdet af epx endeligt skal fastlægges.

Læs mere om

UDDANNELSE OG KOMPETENCER