Uddannelse og kompetencer
Glædelig jul og godt erhvervsuddannelsernes år
18. december 2025
Debatindlæg
2025 satte erhvervsuddannelserne i centrum med historiske investeringer og fornyet fokus på praksisfaglighed. Nu har vi en enestående mulighed for at tage momentum med ind i 2026 og skabe et uddannelsessystem, hvor både epx og erhvervsuddannelserne giver unge mod på fremtiden.
- Af Jannik Bay, uddannelses- og integrationschef i Dansk Arbejdsgiverforening.
Nytåret er for mange en tid til refleksion over, hvad vi skal tage med os ind i 2026, og hvad vi vil lægge bag os, når de sidste brag fra nytårsraketterne har lydt.
2025 blev året, hvor erhvervsuddannelserne lyste op på himlen over Danmark. I 2024 blev det politisk aftalt, at 2025 skulle være "Erhvervsuddannelsernes år", og det var ikke bare en politisk champagneprop, der blev skudt af uden indhold.
Den sidste del af de øgede investeringer i erhvervsuddannelserne blev nemlig udmøntet. Det er en kæmpe sejr. For et økonomisk løft er helt afgørende, hvis vi skal forbedre kvaliteten i erhvervsuddannelserne, så de bliver attraktive for flere at søge – og det er afgørende for, at vi får de rette kompetencer til fremtidens arbejdsmarked. Samtidig er der blevet indført obligatorisk erhvervspraktik og juniormesterlære i folkeskolen. Det er alt sammen skridt i den rigtige retning. For virkelighedsnær undervisning kan give mange unge styrket motivation i skolen, samtidig med at de unge får en bredere introduktion til de mange uddannelses- og jobmuligheder, der er. Det er afgørende både for den enkelte unge og for samfundet, at flere unge finder ud, hvad der motiverer dem, og hvad de er dygtige til.
Jeg håber derfor inderligt, at vi bærer det momentum med os ind i det nye år – og jeg håber, at vi i 2026 fastholder prioriteringen af praksisfaglighed i vores uddannelsessystem, så det ikke bare ender som et nytårsforsæt, der bliver glemt i uge 2.
Epx og løft af erhvervsuddannelserne må ikke blive hinandens modsætninger
Vi kan forvente, at epx kommer til at fylde meget i det kommende år. Det er afgørende, at epx-uddannelsen får sin egen faglige identitet, der både kan appellere bredt til unge og samtidig fører til, at de oplever en ungdomsuddannelse, der udfordrer dem og ruster dem til fremtiden.
Men udviklingen af epx må ikke ske på bekostning af erhvervsuddannelserne. Danmark har brug for begge spor, og vi skal holde fast i de investeringer, der gør erhvervsuddannelserne til en hjørnesten i vores fremtidige vækst.
Samtidig skal vi i endnu højere grad gøre opmærksom på, at de praktiske uddannelser kræver både hjerne, hjerte og hænder. En erhvervsuddannelse er krævende, og hvis du gør dig umage, kan du udfolde dit talent og blive særdeles dygtig. EuroSkills, som blev afholdt i Danmark i år, viste netop dette. Med over 100.000 besøgende og imponerende danske resultater demonstrerede konkurrencen, hvor høje krav der stilles til faglærte – både i tanke og i håndelag. EuroSkills understregede samtidig, at erhvervsuddannelserne ikke er en plan B, men et spor, der giver unge et solidt fundament til arbejdslivet og et stærkt ståsted. Men der findes stadig mange fordomme. Vi skal derfor understøtte en kultur, hvor både unge og forældre ser praktiske og teoretiske kompetencer som ligeværdige. I den forbindelse kan 2026 blive et skelsættende år.
Lad os hæve glasset og sørge for at 2026 bliver året, hvor endnu flere unge aktivt vælger erhvervsuddannelserne til, fordi de ser et festfyrværkeri af faglige muligheder og karriereveje for sig. Jeg tror på, at vi kan nå dertil, hvis vi bygger videre på alt det gode, der blev sat i gang i 2025 og går ind i 2026 med ny og forstærket energi.
Debatindlæg bragt i Børsen den 18. december 2025.