Uddannelse og kompetencer
Glem ikke de voksne i uddannelsesreformen
8. november 2025
Debatindlæg
Når uddannelseslandskabet med den nye epx-uddannelse omsættes til virkelighed, må vi ikke glemme den del af systemet, der holder arbejdsmarkedet opdateret.
Af Jannik Bay, uddannelses- og integrationschef i Dansk Arbejdsgiverforening.
Selvom der tidligere i år blev indgået en politisk aftale om en omfattende reform af de gymnasiale uddannelser, herunder en ny epx-uddannelse, så er arbejdet langt fra slut. I den kommende tid skal reformen nemlig omsættes til konkret lovgivning og et nyt institutionslandskab.
Det er et meget vigtigt arbejde for de unge elever – men lige så afgørende er det, at vi ikke overser voksen- og efteruddannelserne, som har stor betydning for virksomhedernes adgang til kvalificeret arbejdskraft.
Med reformen forsvinder VUC som selvstændig institutionstype, og disse tilbud skal fremover primært forankres på institutioner, der udbyder arbejdsmarkedsuddannelser (AMU), fx på erhvervsskolerne.
Det kan skabe en stærkere sammenhæng mellem almene og erhvervsrettede tilbud, men kun hvis voksenområdet prioriteres i egen ret – og ikke reduceres til et appendix ved siden af ungdomsuddannelserne.
Et stort reformarbejde indebærer en risiko for blinde vinkler
Voksen- og efteruddannelse er nemlig ikke en uddannelsesmæssig parentes, men et centralt redskab for både medarbejdere og virksomheder. Hvert år gennemføres næsten 270.000 AMU-kurser, der løfter kompetencer og gør det muligt for danske virksomheder at følge med den grønne og digitale udvikling – noget, der er afgørende for konkurrenceevnen. Samtidig er der et stigende behov for at styrke de basale kompetencer, fx i dansk, regning og it, blandt både danske og internationale medarbejdere.
Derfor er det afgørende, at voksenuddannelserne får deres egen plads og prioritet i det nye institutionslandskab. Det forudsætter at tre grundlæggende principper fastholdes.
For det første må tilbuddene ikke forsvinde som følge af ændringerne i systemet – vi har ikke råd til, at færre voksne får adgang til grundlæggende undervisning. For det andet skal driftsoverenskomsternes fleksibilitet bevares, så fx AOF, sprogcentre og private udbydere fortsat kan levere fleksible tilbud af høj kvalitet. Og for det tredje skal virksomheder fortsat have én samlet indgang, så efteruddannelsen kan tilrettelægges ensartet på tværs af landet.
Hold fast i voksenpædagogikken
Når de almene voksenuddannelser fx flytter ind på erhvervsskolerne, må de voksne kursister ikke blot blive “elever, der er lidt ældre”. Der skal skabes stærke voksenpædagogiske miljøer, hvor undervisningen tager udgangspunkt i de erfaringer, de voksne bringer med sig.
Samtidig bør reformen bruges som anledning til et serviceeftersyn af hele VEU-området, så regler og administrative barrierer fjernes.
Danmark har i årevis ligget i den internationale top for livslang læring. Det er en styrkeposition, vi skal bygge videre på – ikke svække. Når vi tegner fremtidens uddannelseslandskab, må vi derfor huske, at det ikke kun handler om de unge – men også om de voksne, der hver dag holder Danmark i gang.
Debatindlæg bragt i Børsen den 8. november 2025.