Virksomheder skal anmelde ulykker

Arbejdsmiljø og sundhed

Virksomheder skal anmelde ulykker

Artikel

Virksomheder skal naturligvis anmelde alle de arbejdsulykker, de har pligt til. Det må derfor ikke være vanskeligt – heller ikke for små virksomheder – at benytte anmeldesystemet.

En ny rapport fra LO peger på, at mindst hver tredje arbejdsulykke ikke bliver anmeldt. Underanmeldelsen er ifølge undersøgelsen særlig stor for yngre medarbejdere.

Rapporten er en yderligere analyse af en tidligere rapport fra 2012, og sammenligner statistik fra skadestuen på Odense Universitetshospital med Arbejdstilsynets Ulykkesregister. Rapporten anbefaler at indskærpe arbejdsgivernes pligt til - og skadestuernes mulighed for - at anmelde arbejdsulykker.

Arbejdsmiljøchef Karoline Klaksvig:

”LO’s rapport tyder på, at der i nogle tilfælde er alvorlige arbejdsulykker, som ikke bliver anmeldt. Det er naturligvis ikke i orden, hvis det medfører, at en medarbejder ikke får den erstatning, vedkommende er berettiget til.

Omvendt ved vi, at syv ud af 10 virksomheder anmelder arbejdsskader, som slet ikke behøver at blive anmeldt. Det viser, at vi har et problem med anmeldesystemet. Det er svært at gennemskue og anmelde skader – især for de små virksomheder.

Danske arbejdsgivere har al interesse i at passe på deres medarbejdere. Sunde og tilfredse medarbejdere giver bedre bundlinje.

Virksomhederne har ikke nogen interesse i at skjule arbejdsulykker, for alle udgifter til arbejdsskadeerstatning er dækket af lovpligtige forsikringer.”

 

Læs mere om

ARBEJDSMILJØ OG SUNDHED