Arbejdsmiljø og sundhed

Arbejdsgiverne klar med fire ønsker til ny minister: Gør historisk arbejdsmiljøaftale til virkelighed

Debatindlæg

Inden en ny beskæftigelsesminister har sat sig i stolen, kommer Dansk Arbejdsgiverforening (DA) med fire konkrete ønsker til, hvad de mener, der skal ske på arbejdsmiljøområdet. Hvem end der sætter sig i stolen som ny beskæftigelsesminister efter folketingsvalget den 5. juni, så får han eller hun i hvert fald ikke lov til at kede sig.

Allerede fra første arbejdsdag bliver der travlt med at udmønte den ambitiøse aftale, som et samlet Folketing med undtagelse af Enhedslisten, indgik i april. Forliget lægger med 26 nye initiativer sporene til arbejdsmiljøindsatsen de kommende år og vil gøre sit til, at vi fortsat kan holde positionen som et af de lande i verden, hvor medarbejderne er allermest tilfredse med deres arbejdsmiljø.

Derfor bør det være hovedprioriteten for en ny regering at få omsat aftalens mange elementer til virkelighed. Det vil give noget arbejde i ministeriet, for det er en ambitiøs aftale, der er landet. Der har godt nok været enkelte røster om, at aftalen blot var "et første skridt”.

Men de har næppe sat sig ind i aftalens mange initiativer, der er betydeligt mere vidtgående end tidligere forlig om arbejdsmiljøet.

Den nye aftale baserer sig på de ambitiøse anbefalinger, som et enigt ekspertudvalg med deltagelse af arbejdsmarkedets parter afleverede til beskæftigelsesministeren i september måned 2018 efter mere end et års arbejde. Lad mig fremhæve især fire ting, som en ny regering bør være særligt opmærksom på.

1) Nye mål for arbejdsmiljøindsatsen

De politisk fastsatte mål, vi har haft for arbejdsmiljøet siden 2011, om at "reducere andelen af fysisk- og psykisk overbelastede", har desværre ikke fungeret. De har været alt for overordnede til at sætte nogen retning for, hvor og hvordan brancher og virksomheder skulle udvikle arbejdsmiljøet.

Samtidig har de været ukonkrete og umulige at måle på. Og mange arbejdspladser har slet ikke kendskab til målene. Derfor udgår de nu og bliver erstattet af en ny måde at lave arbejdsmiljømål på. Det er nemlig nødvendigt at tænke helt forfra her. Og det er afgørende, at vi får fastlagt arbejdsmiljømål, som faktisk er målbare, og som virksomheder og medarbejdere reelt kan omsætte til forebyggelse og føle ejerskab til. På den måde kan målene blive retningsgivende for konkret adfærd ude på arbejdspladserne.

2) Inddrag arbejdsmarkedets parter i udmøntningen

Vi er glade for at se, at partierne bag den nye aftale mange steder har peget på, at de nye initiativer skal udmøntes i samarbejde med arbejdsmarkedets parter. Det vil jeg gerne kvittere for, og det står vi selvfølgelig klar til.

Partsinddragelse er nemlig også en integreret del af arbejdsmiljøområdet. Og det giver rigtig god mening. Når alt kommer til alt, er der kun ét sted, hvor det gode arbejdsmiljø enten bliver til virkelighed eller fejler. Og det er ude på den enkelte arbejdsplads i samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere. Lige præcis det partssamarbejde er vi verdensmestre i her i Danmark, hvor vi gennem organisationerne har en lang tradition for at tale os til rette og tage ansvar. Det skal vi også udnytte til at virkeliggøre fremtidens arbejdsmiljøindsats.

3) Målret tilsyn og virkemidler, så Arbejdstilsynet møder virksomheder der, hvor de er

Flere af de nye initiativer i aftalen lægger op til, at Arbejdstilsynet skal være mere målrettede i den måde, de møder virksomhederne på. Arbejdstilsynet skal i udgangspunktet koncentrere sig om de arbejdspladser, hvor der er risiko for problemer. Der skal være mere klarhed over de indviklede regler og mere dialog med og vejledning til de arbejdspladser, der kan og vil styrke arbejdsmiljøindsatsen. Samtidig skal der til gengæld også strammes op over for dem, der ikke selv tager ansvar for et godt arbejdsmiljø.

Vi kommer med den nye aftale til at bruge mere end 500 mio. kroner årligt på Arbejdstilsynet. Derfor er det helt afgørende, at en ny regering sætter handling bag ordene i aftalen, så vi får støvet både regler, tilsyn og virkemidler af.

4) Styrk partsindsatsen og støt rådgivning til små og mellemstore virksomheder

I tillæg til de anbefalinger, ekspertudvalget lagde på ministerens bord i september sidste år, anbefalede vi fra DA’s side sammen med Fagbevægelsens Hovedorganisation, at den brancherettede vejledningsindsats, som parterne selv varetager over for virksomhederne, bliver styrket.

Vi anbefalede også, at små og mellemstore virksomheder skulle kunne få økonomisk støtte til sagkyndig rådgivning om arbejdsmiljø. De anbefalinger er ikke mindre aktuelle nu, end de var i september, for arbejdsmiljø handler ikke bare om at sende flere penge til Arbejdstilsynet.

Der bliver kort sagt nok at kaste sig over for en ny beskæftigelsesminister. Arbejdsmiljøindsatsen venter. Til gengæld kan ministeren glæde sig over, at der med den brede politiske aftale allerede er lagt et godt fundament til de kommende års indsats – nu skal den bare udmøntes.

Bragt i A4 Arbejdsmiljø 6. juni 2019

 

Læs mere om

ARBEJDSMILJØ OG SUNDHED