Arbejdsmiljø og sundhed

Der er brug for en arbejdsmiljølov til nutidens og fremtidens arbejdsliv

Debatindlæg

Arbejdet med arbejdsmiljø har gennem tiden været med til at sikre en positiv udvikling, der gør, at danske virksomheder i dag har et rigtig højt niveau i arbejdsmiljøet. Skal det også i fremtiden være sådan, er der behov for mere tidssvarende regler, og der skal etableres mere målrettede tilsyn.

Af Christina Sode Haslund, politisk chef for arbejdsmiljø og sundhed i Dansk Arbejdsgiverforening.

I dag kan de færreste af os tænke på andre steder i verden, hvor vi hellere vil arbejde end på danske virksomheder. Det skyldes blandt andet, at vi i Danmark har et arbejdsmiljøniveau, der generelt er i top.

Sådan har det ikke altid været. Men meget har ændret sig de seneste årtier – og arbejdsmiljøet har taget stormskridt i den rigtige retning, ikke mindst grundet virksomhedernes store fokus på arbejdsmiljøet og den teknologiske udvikling.

Med indtoget af diverse hjælpemidler såsom gaffeltrucks, palleløftere, eldrevne sækkevogne, robotter og et utal af andre hjælpemidler er der – sammen med et stort fokus på det fysiske arbejdsmiljø – sket en kraftig reduktion i de fysiske belastninger i mange jobs.

Samtidig er der gennem årene blevet arbejdet intensivt med det psykiske arbejdsmiljø og sikkerhed i arbejdet for at sikre trygge arbejdspladser med engagerede medarbejdere.

Dette har betydet, at vi gennem tiden har fået et bedre og bedre arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljølov og tilsyn skal være tidssvarende

Reglerne i dag passer imidlertid ikke længere ikke til nutidens arbejdsliv, hvor vi arbejder langt mere selvstændigt og med mere frihed til selv at planlægge og udføre vores arbejde end tidligere. Det stiller nye krav til både arbejdsgivere og medarbejdere.

Skal vi også i fremtiden have et godt arbejdsmiljø, kræver det derfor et opgør med regler, der i dag er forældede, samt at vi får skabt et stærkere og mere tillidsbaseret samspil mellem alle arbejdsmiljøaktører.

I en tid med stadig skarpere international konkurrence for danske virksomheder må det ikke være sådan, at vi spilder virksomhedernes eller medarbejdernes tid med unødige regler og administrative byrder, som ikke giver et bedre arbejdsmiljø, men alene har en symbolsk værdi – og derfor er det vigtigt, vi får ryddet op i reglerne og samtidig sikrer, at nye regler har en dokumenteret positiv effekt på arbejdsmiljøet.

En mere fokuseret myndighedsindsats

Hvis vi vender blikket mod myndighedernes tilsynsindsats, så er der behov for at prioritere Arbejdstilsynets kontrol bedre.

Ifølge en analyse fra Rambøll er Danmark et af de lande med flest myndighedsressourcer til tilsyn og kontrol med arbejdsmiljøet, men gennem en årrække har det været sådan, at 7-8 ud af hver 10. tilsyn er sket på virksomheder, hvor der ingen problemer har været med arbejdsmiljøet.

Derfor er der behov for, at myndighederne bliver bedre til at lave målrettede tilsyn ved hjælp af data. Vi skal sikre, at det mindretal af virksomheder, som ikke kan og ikke vil det gode arbejdsmiljø, får mere kontrol. Men vi skal samtidig sikre, at det store flertal af virksomheder med styr på arbejdsmiljøet ikke bliver bebyrdet af unødvendige tilsyn.

Det er også oplagt at gentænke myndighedsindsatsen, så arbejdsmarkedets parter får bedre rammer for selv at tage ansvar i arbejdsmiljøreguleringen. Det kan fx ske ved at lade parterne selv tage ansvar for at kontrollere, at reglerne bliver overholdt på flere områder, end vi allerede gør i dag.

På den måde bliver kontrollen med arbejdsmiljøet en del af samarbejdet på virksomheden. Det er vigtigt, fordi det er gennem dialogen og samarbejdet mellem arbejdsgivere og medarbejdere ude på de enkelte arbejdspladser, at de gode løsninger bliver fundet, kulturen ændret, og det gode arbejdsmiljø skabt. Samtidig bliver Arbejdstilsynet lettet for en kontrolopgave, hvilket giver en bedre udnyttelse af myndighedens ressourcer og er med til at sikre, at vi fortsat kan understøtte det gode arbejdsmiljøarbejde i fremtiden snarere end at spænde ben for det.

Deabtindlæg bragt i Altinget den 24. marts 2023.

Læs mere om

ARBEJDSMILJØ OG SUNDHED