Der er brug for nye reformer, hvis der skal være økonomisk råderum til de kommende finanslove

Beskæftigelse

Der er brug for nye reformer, hvis der skal være økonomisk råderum til de kommende finanslove

DA Analyse

Der er udsigt til et meget begrænset økonomisk råderum i de kommende år. Når der tages højde for finanslovsaftalen for 2019 mv., så vil en nyvalgt regering efter et folketingsvalg have meget vanskeligt ved at gennemføre sine valgløfter. Derfor bør ambitioner om nye politiske initiativer, som øger arbejdsudbuddet, være en central del af et nyt regeringsgrundlag.

Den seneste opgørelse af råderummet fra Finansministeriet i det netop offentliggjorte Konvergensprogram for 2019 viser et råderum på 24,5 mia. kr. frem mod 2025. Det er lavere end opgørelsen af råderummet fra august 2018 på 27,5 mia. kr. Forklaringen er først og fremmest, at regeringen udmøntede hele råderummet for 2019 i deres finanslovsaftale fra november.

Samtidig har man allerede i forbindelse med forsvarsforliget fra januar 2018 udmøntet en del af råderummet. Når der tages højde for det, reduceres råderummet i 2025 til 22,25 mia. kr., jf. tabel 1. Ikke mindst er råderummet i den kommende valgperiode - dvs. til de kommende fire års finanslove - meget begrænset.

 

Det begrænsede råderum betyder, at en kommende regering får vanskeligt ved at gennemføre valgløfter om for eksempel nye tiltag på velfærdsområdet i de kommende finanslove. Hvis man samtidig vil gennemføre tiltag, som reducerer arbejdsudbuddet og råderummet, øger man udfordringen.

Til en finanslov for 2020 vil der således blot være 1 mia. kr. i råderum. Til sammenligning kan det nævnes, at der op til finanslovene for 2018 og 2019 var henholdsvis 4½ mia. kr. og 4¼ mia. kr. i råderum, jf. tabel 2.

 

Flere partier har det demografiske træk som et pejlemærke for, hvor høj væksten i det offentlige forbrug skal være. I de kommende fire år er det ikke muligt at lade det offentlige forbrug følge det demografiske træk, med mindre den siddende regering finder finansiering, for eksempel ved at tage initiativ til at få flere i arbejde og dermed øge råderummet. Især for 2020 og 2021 er råderummet begrænset. I 2020 mangler der to mia. kr. i forhold til at kunne finansiere en vækst i det offentlige forbrug svarende til det demografiske træk. I 2021 vokser det ”underskud” til 4,5 mia. kr.

Med udsigt til fire magre år i finanspolitikken, hvor finansieringen af nye tiltag ikke bare kan hentes fra råderummet, er det fornuftigt at gennemføre politiske tiltag, som løfter personer ud af offentlig forsørgelse og i beskæftigelse. Det vil øge råderummet, beskæftigelsen og velstanden.

Eksempelvis vil et politisk initiativ, som flytter 10.000 personer fra offentlig forsørgelse til beskæftigelse, øge råderummet med i størrelsesordenen 3,5 mia. kr. Mere udenlandsk arbejdskraft er også en kilde til at løfte råderummet. For hver person, som kommer til Danmark for at arbejde på beløbsordningen, styrkes de offentlige finanser med knap 300.000 kr.

En ansvarlig linje

Øgede skatter bør ikke foretrækkes frem for reformvejen. Højere skatter svækker arbejdsudbuddet og vækstmulighederne. Det er således den forkerte medicin i en situation, hvor en af de centrale økonomiske udfordringer er, hvordan opsvinget kan fortsætte i de kommende år, uden at man løber ind i en overophedning.

Det er heller ikke hensigtsmæssigt at slække på kravet til den strukturelle saldo i de kommende år. Det skyldes hensynet til konjunktursituationen, hvor en ansvarlig linje i finanspolitikken vil kræve, at finanspolitikken virker dæmpende på kapacitetspresset i økonomien. En lempelse af finanspolitikken i 2020 vil øge presset og risikoen for en overophedning af økonomien.

Læs mere om

BESKÆFTIGELSE