Uddannelse og kompetencer

Grøn omstilling kræver grøn efteruddannelse

Debatindlæg

Fokus på grøn efteruddannelse er altafgørende for, at medarbejderne får de nødvendige evner til at omsætte visionerne om grøn omstilling til virkelighed.

Den grønne omstilling er med god grund på alles læber i disse år. Vi skal gøre noget nu for at dæmme op for klimaforandringerne.

Vi taler meget om nye løsninger og ændret adfærd. Men det er ikke ofte, at debatten drejer sig om, at en af vores største udfordringer på vejen mod regeringens mål om en 70 procent CO2-reduktion i 2030 er manglen på medarbejdere med de rette kompetencer. 

Investeringer og teknologi er ikke nok

Virksomheder i Danmark er klar til at sætte ekstra tempo på den grønne omstilling, så Danmark kan bevare sin stærke position i det grønne kapløb og sikre eksport og arbejdspladser.

Men investeringer og ny teknologi er ikke nok. Det er mindst lige så vigtigt, at vi også har de rette medarbejdere til at omsætte visionerne til virkelighed. Og der ser det svært ud for så vidt angår smede, elektrikere, VVS’ere og ufaglærte med de rette grønne kompetencer.

Det er derfor helt afgørende, at vi uddanner flere dygtige faglærte. Men det er ikke nok. 

En løbende og hurtig omstilling af arbejdsstyrkens kompetencer kræver også, at vi har et effektivt voksen- og efteruddannelsessystem, der løbende kan klæde arbejdsstyrken på med grønne kompetencer i takt med arbejdsmarkedets efterspørgsel.

Grøn pulje skal gå til undervisning

Derfor ser DA meget frem til udmøntningen af de 100 millioner kroner i 2021 og 2022, som blev afsat i den politiske aftale om stimuli og grøn genopretning.

Puljen skal anvendes til et kvalitets- og udstyrsløft af eksisterende opkvalificerings- og efteruddannelsestilbud eller udviklingen af nye uddannelser inden for grøn omstilling.

Puljen bør blandt andet bruges til investeringer i grønt og digitalt undervisningsudstyr og materiale. Derudover bør puljen også understøtte lærernes tekniske og grønne kompetencer.

For gode grønne undervisningsforløb kræver undervisere med opdaterede kompetencer.

Og der bør skabes gode rammer for fælles anvendelse på tværs af kurser og udbydere for at få investeringerne i grønt udstyr og undervisningsmateriale til at batte mest muligt.

Puljen er utilstrækkelig

Der er derimod ikke behov for helt nye kurser og uddannelser. De faglige udvalg og efteruddannelsesudvalgene er rigtig godt med i forhold til udvikling af kurser, så de matcher arbejdsmarkedets behov.

Problemet er snarere at få gjort opmærksom på alle de grønne elementer, der allerede er i det samlede katalog af kurser. Men det vil desværre være alt for optimistisk at tro, at den nye pulje er tilstrækkelig.

Den grønne omstilling foregår i en hastighed, der kræver, at voksen- og efteruddannelsessystemet vedvarende kan levere målrettede og hurtigt tilgængelige tilbud, der møder arbejdsmarkedets behov.

En række virksomheder melder løbende om, at AMU-systemet er bureaukratisk og ufleksibelt for virksomhederne. Mange virksomheder oplever for eksempel lang leveringstid på kurser, der er behov for med kort varsel.

Trepartsaftale skal sikre fremtidens kompetencer

DA mener derfor, at der er brug for også at tage den store nøddeknækker frem i forhold til voksen- og efteruddannelsessystemet, så blandt andet AMU også om ti år er førstevalget, når det handler om løbende opkvalificering og kompetenceudvikling. 

Systemet skal være hurtigt, ubureaukratisk og fleksibelt, og tilbuddene skal være mere målrettet til de enkelte virksomheder og medarbejderes behov.

De nye digitale muligheder skal inddrages langt mere i læringen. Det bliver ikke en let nød at knække, for AMU er etableret for mange årtier siden, og den grønne omstilling buldrer afsted og arbejdsmarkedets behov ændrer sig konstant.

Men vi skal knække nøden.

Vi ser derfor meget frem til de kommende drøftelser om opfølgning på trepartsaftalen om VEU, hvor vi forhåbentlig i fællesskab med regeringen og FH kan lægge sporene til et moderne og fremtidssikret VEU-system, som kan spille en nøglerolle i den grønne omstilling og levere relevant kompetenceudvikling til medarbejdere og virksomheder.

For det er der brug for. Nu og i fremtiden.

 

Bragt i Altinget den 18. august 2021.

Læs mere om

UDDANNELSE OG KOMPETENCER