Uddannelse og kompetencer

Erhvervsuddannelser og efteruddannelse skal stå først i genåbningen

Debatindlæg

Det er svært at have praksisfaglig undervisning som fjernundervisning. Hvis ikke vi fastholder fokus på erhvervs- og efteruddannelserne i genåbningen af Danmark, risikerer vi at miste arbejdspladser og faglærte medarbejdere. Derfor bør erhvervsskoler og AMU-kurser få lov at åbne nu.

Af Jannik Bay, Uddannelses- og integrationschef, Dansk Arbejdsgiverforening

Regeringen og Folketinget sidder med svære dilemmaer, når de i disse dage skal tegne kursen for den videre genåbning af Danmark. Beslutningerne om genåbning kan have store konsekvenser. For vores sociale liv på den korte bane. Og for vores job og velfærd nu og i fremtiden.

Genåbningen af Danmark skal naturligvis tage udgangspunkt i sundhedsmæssige anbefalinger. Men åbningen må også tage udgangspunkt i, at de negative konsekvenser af krisen minimeres. Det er ikke ligegyldigt, hvad der åbnes først.

Det gælder også på uddannelsesområdet. Det er centralt at fastholde fokus på, hvor der er behov for kompetencer for at fastholde job her og nu. Og hvor der er uddannelser, der er på vej ind i en stopklods, med risiko for at eleverne falder fra.

Derfor bør erhvervsskolerne og AMU-kurserne have lov at åbne nu.

Erhvervsskolerne har været gode til at fjernundervise og tage den digitale læring til sig. Den læring og de redskaber kan vise sig at blive et løft til skolerne og ikke mindst til eleverne i fremtiden. Men mange erhvervsuddannelseselevers fremtid afhænger af, at de får lov til at bruge deres hænder. Det er her de adskiller sig fra andre elever. De har også brug for at styrke deres praktiske færdigheder. En tømrer har brug for sin sav og en kok sin kniv.

Det vil få konsekvenser for hele uddannelsesforløbet, hvis ikke eleverne får de nødvendige praktiske færdigheder

Det vil få konsekvenser for hele uddannelsesforløbet, hvis ikke eleverne får de nødvendige praktiske færdigheder. Konsekvenser, som vi ikke oplever i samme grad på de uddannelser, der er mindre praksisfaglige. Derfor bør erhvervsskolerne kunne byde eleverne velkommen tilbage hurtigst muligt. Det gælder særligt elever på anden del af grundforløbet og elever i skolepraktik.

Tilsvarende bør vi prioritere den praktiske voksen- og efteruddannelse på AMU. Mange praktiske AMU-kurser kan ikke gennemføres digitalt. Men virksomhederne har behov for opkvalificering af medarbejdere, så de kan sikre nye ordrer, overleve økonomisk og bevare job. Det gælder ikke mindst kurser, der er påkrævede for at kunne udføre lovregulerede opgaver på f.eks. bygge-/anlæg og fødevareområdet. Det gælder også kurser, der understøtter en sikker genåbning – f.eks. rengøringskurser, så virksomhederne kan overholde de nye retningslinjer for hygiejne som følge af COVID-19. Det er kvalifikationer, som allerede nu bliver efterspurgt, men som vi vil have brug for i lang tid fremover.

En åbning af erhvervsskolerne og AMU-kurserne skal selvfølgelig ske kontrolleret. Med brug af udendørsarealer. Måske på skiftehold. Men i modsætning til mange andre uddannelsesområder, så er det tvingende nødvendigt, at der åbnes for den fysiske undervisning, fordi der er tale om praksisfaglige uddannelser. Virksomhederne har brug for disse kompetencer – her og nu, så vi kan få Danmark sikkert i gang igen.

Indlægget blev bragt på PolicyWatch 6. maj 2020.

Læs mere om

UDDANNELSE OG KOMPETENCER