Høj kvalitet og øget fleksibilitet kan styrke EUX

Uddannelse og kompetencer

Høj kvalitet og øget fleksibilitet kan styrke EUX

Artikel

Til efteråret forventes EUX endnu engang at komme til politisk drøftelse blandt partierne i EUD-forligskredsen. Justeringer i EUX´en vil forhåbentlig sikre endnu højere kvalitet i uddan-nelsen og give mere fleksibilitet for virksomhederne.

EUX blev introduceret med erhvervsuddannelsesreformen i 2015 og muligheden for at tage en erhvervsuddannelse, der er kombineret med en gymnasial eksamen, har vist sig at være populær. Ifølge tal fra Børne- og Undervisningsministeriet valgte 11 pct. af de elever, der startede på en erhvervsuddannelse i 2019/2020, at tage uddannelsen som EUX.

Uddannelsen er særligt populær blandt de helt unge, der kommer direkte fra grundskolen, der i gennemsnit er under 18 år, når de påbegynder uddannelsen.

 

De unge, der starter på EUX, har også generelt højere grundskolekarakterer, end de elever der påbegynder en ordinær erhvervsuddannelse. Det indikerer, at EUX har tiltrukket en anden type elever og har potentialet til at bidrage til at tiltrække nogle af de unge, der ellers ville have valgt en gymnasial uddannelse. Det handler bl.a. om, at uddannelsen giver de unge endnu bedre mulighed for at videreuddanne sig end med en ”traditionel” erhvervsuddannelse, da EUX ligestilles med en studentereksamen i den forbindelse.

 

EUX er en krævende ungdomsuddannelse, hvor eleverne på samme tid skal gennemføre både en erhvervsuddannelse og en gymnasial uddannelse. Det bør også afspejle sig i kravene, når man søger ind på uddannelsen. Derfor mener DA, at adgangskravene til EUX principielt set bør være de samme som til STX, HHX og HTX.

Behov for mere fleksibilitet i uddannelsens struktur

Praktikvirksomhederne er generelt meget tilfredse med EUX-eleverne. En rundspørge fra EVA viser, at 85 pct. af de virksomheder, der har haft EUX-elever ansat, enten er tilfredse eller meget tilfredse med eleverne. Men mange virksomheder oplever desværre, at strukturen kan være udfordrende.

EUX-elever har generelt længere skoleperioder end eleverne på en normal erhvervsuddannelse, og det udfordrer virksomhedernes planlægning, fordi eleven er væk fra virksomheden i lange perioder. Derfor mener DA, at fleksibiliteten bør forøges, herunder ved fleksibel tilpasning af eksamensterminerne, mulighed for korte praktikophold på grundforløbet og mulighed for at tilgå opgaver digitalt i praktikperioden.

Der er desværre også flere elever på EUX, der er uden en praktikplads. I 2020 var 11 pct. af EUX-eleverne i skolepraktik, hvorimod det for EUD-eleverne var 7 pct.

 

Derfor er der samlet set også behov for at se på, hvordan den grundlæggende struktur på EUX kan gøres mere fleksibel, så den i højere grad matcher virksomhedernes behov, og at EUX fortsat er et attraktivt uddannelsesvalg, som kan bidrage til, at endnu flere unge vælger en erhvervsuddannelse.

I den forbindelse er det meget vigtigt at have for øje, at EUX-uddannelserne er meget forskellige og har forskellige udfordringer inden for de enkelte fagområder. Derfor er løsningen ikke en ”one-size-fits-all-model”.

Læs mere om

UDDANNELSE OG KOMPETENCER