Det er et problem at unge stadig vælger uddannelse efter køn

Uddannelse og kompetencer

Det er et problem at unge stadig vælger uddannelse efter køn

Debatindlæg

Trods flere års fokus på kønsdiversitet på arbejdsmarkedet og på uddannelsesinstitutionerne fravælger en del af de unge stadigvæk uddannelser på grund af deres køn. Det er et problem.

Af Pernille Knudsen, viceadministrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening.

Når vi automatisk antager, at sygeplejersken er kvinde, eller at tømreren er en mand, så har vi et problem.

Ikke fordi der er et problem i at have kvindelige sygeplejersker eller mandlige tømrere, men fordi den automattænkning er et udtryk for nogle meget indgroede normer og forestillinger, som er svære at bryde med. Både for den unge mand, som drømmer om at yde omsorg og pleje for de syge og ældre, og den unge kvinde, der har hænderne godt skruet på og gerne vil være med til at bygge gode hjem for andre mennesker.

Trods mange års fokus på at sikre større ligestilling og kønsdiversitet på arbejdsmarkedet og på uddannelsesinstitutionerne fravælger en del af de unge stadigvæk uddannelser på grund af deres køn. Det viser en analyse, som Epinion har udarbejdet for DA, FH, KL, Danske Regioner og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen blandt 1.729 unge i alderen 15 til 22 år.

Her svarer næsten 6 ud af 10, at de opfatter nogle uddannelser som enten feminine eller maskuline, mens godt 4 ud af 10 mænd svarer, at det har betydning for deres uddannelsesvalg. Til sammenligning gælder det hver fjerde kvinde.

Forandringer kræver brud med normer

De unges tanker om uddannelserne og deres efterfølgende uddannelsesvalg er ingen tilfældighed. Deres antagelser om køn og arbejde er nemlig tydeligt afspejlet i kønsopdelingen på arbejdsmarkedet.

Tendensen er særlig stærk i håndværksfagene, som ofte har en meget begrænset andel af kvinder, mens særligt sundheds- og omsorgsfagene omvendt er stærkt kvindedominerede. Det er et stort problem, fordi det resulterer i, at der går talent til spilde, når de unge ikke vælger ud fra reelle interesser, og samtidig mister arbejdsmarkedet et potentiale for kompetent arbejdskraft, der har passion for deres fag.

Det skal vi have gjort noget ved. For selvom der er kommet større fokus på udfordringerne, og der er sat initiativer i gang for at fremme ligestilling på arbejdsmarkedet, så går det i dag alt for langsomt.

Problematikken kan ikke løses med lovgivning, men handler om kultur og normer, der i den grad skal ske et opgør med. Derfor har vi i DA sammen med helt centrale aktører på både det offentlige og private arbejdsmarked – nemlig FH, KL, Danske Regioner og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen – besluttet at indgå et partnerskab, hvor vi i samlet flok arbejder indgående med at bryde med det kønsopdelte arbejdsmarked og uddannelsesvalg.

Det er imidlertid ikke en opgave, vi kan løfte alene. Der er også brug for, at de unge selv løfter med. Det samme gælder uddannelsesledere, uddannelsesvejledere, forældre, politikere og organisationer. Kun ved en fælles indsats kan vi sammen skabe mere åbne og mangfoldige uddannelser – og i sidste ende derfor et mindre kønsopdelt arbejdsmarked til gavn for samfundet og de næste generationer.

Debatindlæg bragt i Politiken den 10. januar 2023.

Læs mere om

UDDANNELSE OG KOMPETENCER