Beskæftigelse

7 kommuner har alt for dårlig kontakt til langtidsforsørgede

DA Analyse

I Slagelse Kommune får langvarigt offentligt forsørgede borgere færre samtaler med jobcentret end i resten af landet. Mere end hver fjerde langtidsforsørget borger i Slagelse har deltaget i færre end fire samtaler det seneste år. Ifølge det statslige tilsyn med kommunerne må det maksimalt gælde hver femte borger. I alt har 7 kommuner overskredet grænsen i oktober 2020.

Samtaler bringer borgere på offentlig forsørgelse tættere på arbejdsmarkedet. Samtaler kan bidrage til at afdække jobmuligheder og øge motivation til at søge job. Samtaler kan desuden øge troen på egne evner herunder evnen til at mestre eventuelle helbredsudfordringer.

De fleste borgere har efter lovgivningen krav på at få fire samtaler med jobcentret i løbet af de første seks måneder på offentlig forsørgelse. Herefter skal samtalerne afholdes efter behov på baggrund af kommunens vurdering. Borgere med en lang periode på offentlig forsørgelse risikerer dermed, at kontakten til jobcenteret bliver sparsom. Derfor er det politisk besluttet at skærpe tilsynet med kommunernes indsats, og der er fastsat et mål om, at ”Den gennemsnitlige andel af personer med mindst 12 måneders anciennitet, som har modtaget færre end fire samtaler de seneste 12 måneder, skal være mindre end 20 pct.”

Nogle kommuner lever ikke op til målsætningen. Nye tal for oktober 2020 viser, at 28 pct. af borgerne i Slagelse Kommune har modtaget færre end fire samtaler i løbet af ét år. Det er 8 procentpoint mere end målet tillader. Også Herlev, Bornholm, Aarhus, Furesø, Lejre og Roskilde kommuner har overskredet målet, jf. figur 1.

 

Derimod har stort set alle langvarigt offentligt forsørgede i Randers, Middelfart, Lolland, Herning og Favrskov kommuner modtaget mindst fire samtaler i løbet af det seneste år. På landsplan har ca. 11 pct. af langvarigt forsørgede borgerne fået færre end fire samtaler i løbet af det seneste år. Særligt borgere på kontanthjælp oplever at få færre samtaler end det fastsatte mål.

I Slagelse og Herlev har 45 pct. af kommunens langvarige kontanthjælpsmodtagere fået færre end fire samtaler i løbet af det seneste år, jf. figur 2.

 

Også borgere i ressourceforløb har hyppigt færre end fire samtaler om året, hvilket er særlig udtalt i Lejre, Roskilde og Herlev kommuner. Desuden har 30 pct. af de unge på langvarig uddannelseshjælp i Aarhus fået færre end fire samtaler det seneste år.

Hvis alle kommuner tilbød samtaler i samme omfang som Randers Kommune, ville 10.000 flere borgere på offentlig forsørgelse få mindst fire samtaler om året og dermed være tættere på at komme i arbejde.

Det skærpede tilsyn med kommunerne

Med aftalen om en forenkling af beskæftigelsesindsatsen fra august 2018 følger en styrket opfølgning på kommunernes indsats. Formålet er at skærpe fokus på de kommuner, der ikke lever op til beskæftigelseslovgivningen. Vurderingen heraf sker med udgangspunkt i fastsatte mål i en årlig opgørelse:

Resultatmål: Kommunens faktiske andel af borgere på offentlig forsørgelse på tværs af ydelsesgrupper må ikke overstige kommunens forventede andel på baggrund af kommunens rammevilkår.

Fokusmål 1: Den gennemsnitlige andel af personer med mindst 12 måneders anciennitet, der ikke har modtaget minimum ét aktivt tilbud eller været i minimum 225 timers beskæftigelse de seneste 12 måneder, skal være mindre end 20 pct.

Fokusmål 2: Den gennemsnitlige andel af personer med mindst 12 måneders anciennitet, som har modtaget færre end fire samtaler de seneste 12 måneder, skal være mindre end 20 pct.

En kommune bliver omfattet af skærpet tilsyn, hvis målene samlet set ikke er opfyldt. Det skærpede tilsyn indebærer bl.a., at kommunen skriftligt skal redegøre over for Beskæftigelsesministeriet, hvordan kommunen vil sikre, at kommunen fremover lever op til fokusmålene. Desuden skal kommunen igangsætte en uvildig undersøgelse på området.

Læs mere om

BESKÆFTIGELSE