Overenskomst og arbejdsret

Bliv klogere på DA/FH-aftalen om udenlandske chauffører

Artikel

Hvad er problemet?
Den såkaldte Kurt Beier-sag viste, at udenlandske chauffører, der arbejder i Danmark, i nogle tilfælde har meget kummerlige arbejdsvilkår. Vilkår, som slet ikke kan forsvares. I dag er der ikke krav om, at udenlandske chauffører, der kører i Danmark som led i international transport, skal have danske vilkår.

Hvorfor har DA og FH lavet en aftale?
Kurt Beier-sagen viste forhold for de filippinske chauffører, som var uværdige. Løn- og ansættelsesvilkår i Danmark er arbejdsmarkedets parters ansvar. Alle Folketingets partier pålagde i november 2018 regeringen at sikre danske løn- og arbejdsforhold for udenlandske chauffører (Vedtagelse V 5). DA og FH har lavet en aftale for at sikre, at der fremover bliver værdige arbejdsvilkår for udenlandske chauffører i Danmark.

Hvad betyder DA/FH-aftalen?
DA og FH har lavet en aftale, som sikrer, at de udenlandske vognmænd fremover skal aflønne deres chauffører på niveau med danske overenskomster. Derudover indeholder aftalen forslag til kontrol.

Hvorfor kræver det lovgivning?
Normalt er DA stærk modstander af lovgivning omkring løn, men international transport er en særlig udfordring. Den danske model bygger på, at forbundene kræver overenskomst. Men det har de ikke mulighed for, hvis udenlandske vognmænd kun udfører kortvarige ture i Danmark som led i international transport. Derfor kræver det, at vores overenskomster i denne helt særlige situation understøttes af lovgivning.

Hvilken løn skal udenlandske chauffører have?
Aftalen sikrer, at de udenlandske vognmænd skal give deres chauffører den mindsteløn, som de danske overenskomster i transportbranchen har. Det vil p.t. sige knap 160 kr. i timen. Lønnen fremgår af transportoverenskomsterne mellem 3F og henholdsvis Dansk Industri og Dansk Erhverv Arbejdsgiver, som dækker ca. 85 pct. af medarbejderne i den danske transportbranche.

Gælder lønkravet også for danske chauffører?
Ja, der har siden 1973 været et særligt lovkrav i godskørselsloven om, at chauffører ansat i Danmark skal aflønnes i henhold til overenskomsterne.

Giver DA/FH-aftalen 3F et monopol?
Nej, på ingen måder. Der er ikke – og vil ikke komme – noget krav om, at virksomheder eller medarbejdere skal være omfattet af en bestemt overenskomst eller medlem af en bestemt fagforening eller arbejdsgiverforening. Man kan fortsat – både som dansk og udenlandsk vognmand og chauffør – køre i Danmark uden at være omfattet af en overenskomst eller medlem af organisation.

Gælder aftalen for alle former for international transport?
Nej, aftalen gælder for det, der kaldes cabotagekørsel og kombinerede transporter. Det vil sige det arbejde, som udføres rent i Danmark. Hvis en chauffører f.eks. kører fra Frankrig til Danmark og direkte ud af Danmark med det samme, gælder reglerne ikke.

Link til aftale og bilag.

Læs mere om

OVERENSKOMST OG ARBEJDSRET